2016. december 20., kedd

A 2017-es jogszabály-változások és a webáruházak

2016-ban kétezernél is több webáruház bocsátott ki számlát a Számlázz.hu rendszerével.


Ezen webáruházak egy része bérelhető webshop-rendszerek tagja, nagyrészük azonban egyedi fejlesztésű webáruház, vagy egyéb CRM/ERP rendszer. Valójában nincs pontos információnk arról, ki ez a kétezer webáruház, hiszen a Számla Agent interfészen keresztül bárki könnyedén és azonnal kapcsolódhat a Számlázz.hu-hoz, és bocsáthat ki számlát. Akár egy kenyérpirító is :)


A 2017-es jogszabály-változásokat megtaláltod ebben a blogcikkben. Ezek egy része közvetlenül érinti az automatikusan számlázó webáruházakat is. A legnagyobbakat egyedi email üzenetben tájékoztattuk a szükséges teendőkről, azonban most a Te segítségedet kérjük abban, hogy az információ mindenkihez eljusson, aki ilyen webáruházat üzemeltet. Ha van ilyen ismerősöd, kérjük küldd tovább neki ezt a cikket.

A tájékoztató emailt teljes terjedelmében alább közöljük.


__________________________________________________________________


Kedves webáruház üzemeltető!



Miért kaptad ezt a levelet?

Úgy látjuk, hogy olyan webáruház rendszert szolgáltatsz ügyfeleid felé, ahonnan a Számlázz.hu rendszerével történik/történhet a számlázás. A jogszabály változás miatt a számlázási folyamatot nagy valószínűséggel bővítened kell. A jogszabály életbe lépésének határideje: 2017. január 1.


Jogszabály-változás

2017. január elsejétől tovább szigorodnak a kibocsátott számlákra vonatkozó szabályok. Ennek leglényegesebb pontját a ÁFA törvény 169. § dc) pontja tartalmazza:

169.§ A számla kötelező adattartalma a következő:[...]dc) adószámának vagy csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegye, amely alatt, mint belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítették, feltéve, hogy a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő adóalanyra a k) pont szerinti áthárított adó a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja és a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal belföldön telepedett le, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön;

Magyarul: a kibocsátott számlákon fel kell tüntetni a vevő adószámát abban az esetben, ha:
- a számla áfatartalma több, mint 100 000 Ft, ÉS
- a vevőnek van adószáma.

Nyilván ha magánszemély vásárol, akkor az ő (nem létező) adószámát nem kell feltüntetni a számlán.


Szerintünk minden webáruházban végre kell hajtani a következő módosításokat:


Feladat1: Vevő adószám bekérése / nyilatkozat arról, hogy a vevő nem adóalany


A vásárlási folyamat során (és a regisztrációs folyamat során is?) be kell kérni ezt az adatot.

A vevőtől az adóalanyiság bekérését kétféleképpen lehet megvalósítani.

a) Egyszerű kérdés: Van-e adószámom? (Y/N)
Ha igen, akkor be kell kérni a vevő adószámát.

b) Összetett kérdés: Adóalanyiság meghatározása.
Választási lehetőségek (legördülő lista):

  • társas vállalkozás
  • egyéni vállalkozó
  • adószámos magánszemély
  • egyéb szervezet adószámmal
------------------------------------------------
  • magánszemély
  • egyéb szervezet (adószám nélkül)

 
Az első négy elem kiválasztása esetén be kell kérni a vevő adószámát.


Feladat2: Vevő adószámának küldése a Számla Agent felé (xml)


Nyilván nem okoz gondot, ha MINDEN számlán ott szerepel a vevő adószáma, azonban 100 000 Ft áfatartalom fölött ez KÖTELEZŐ.

A Számlázz.hu el fogja utasítani a számlakibocsátást abban az esetben, ha a webáruháztól olyan számla xml érkezik, ahol:
- a számla áfatartalma 100 000 Ft-nál több
- a Számla Agent felé küldött xml-ben nincs benne a vevő adószáma
- a számla vevője egyértelműen adószámmal rendelkezőként azonosítható.

A Számla Agent jelenleg is lehetővé teszi számotokra, hogy a vevő adóalanyiságáról információt szolgáltassatok. Ez nem kötelező számotokra, viszont ajánlott annak érdekében, hogy a Számlázz.hu ne utasítsa el a számlakibocsátást.

Jelenleg a <vevo> tag alatt tudjátok átadni a Számlázz.hu részére a vevő adatait. A vevő adószámát pl. az opcionális <adoszam> csomópontban.

Az <adoszam> csomópont előtt megjelenik egy új, szintén opcionális adattag: <adoalany>. Itt adhatjátok át a vevő adóalanyiságáról szóló információt. Egy valid xml részlet pl:

<vevo>
 <nev>Kovacs Bt.</nev>
 <irsz>2030</irsz>
 <telepules>Érd</telepules>
 <cim>Tárnoki út 23.</cim>
 <email>vevoneve@example.org</email>
 <sendEmail>true</sendEmail>
 <adoalany>2<adoalany>
 <adoszam>12345678-1-42</adoszam>
</vevo>

Az <adóalany> értékkészlete:

 5 társas vállalkozás
 4 egyéni vállalkozó
 3 adószámos magánszemély
 2 egyéb szervezet adószámmal
 1 van adószáma
 0 nem tudjuk
-1 nincs adószáma
-2 magánszemély
-3 egyéb szervezet (adószám nélkül)


Feladat3: Hibakezelés


A webáruháznak fel kell készülnie arra, hogy fenti okok miatt a Számlázz.hu elutasítja a számlakibocsátást. Ebben az esetben a webáruház a megfelelő hibakódot fogja visszakapni, illetve mi emailben a számlakibocsátót is külön értesíteni fogjuk.

Ha bármilyen kérdésetek van a változással kapcsolatban, erre a levélre válaszolva tudunk segíteni.


Üdvözlettel:

Számlázz.hu


A 2017. január 1-jén illetve július 1-jén életbe lépő jogszabály-változásokról olvasd el ezt a blogcikket is: Jogszabály-változások 2017


Nincs még saját, NAV-álló számlakibocsátó fiókod?